چشم چگونه کار میکند


چشم چگونه کار میکند



چشم تقريباً مشابه يك دوربين كار مي كند . نور از طريق قرنيه وارد چشم مي گردد، شكسته مي شود ،‌از مردمك عبور مي كند، و وارد عدسي كريستالين مي شود. عدسي نور را به خوبي بر روي شبكيه متمركز مي كند . شبكيه انرژي نوري را به ايمپالسهاي الكتريكي تبديل مي كند كه از راه عصب بينايي به مغز منتقل مي شود . اين ايمپالسها در مغز به شكل يك تصوير ، تفسير مي گردد. در حقيقت ما بوسيله مغز خود مي بينيم و نه بوسيلة چشم هايمان .

در صفحات بعدي تعدادي تصوير به همراه توضيحات كوتاه از قسمتهاي مختلف چشم وجود دارد كه كمك خواهد كرد تا مراحل بينايي را بهتر درك كنيم ، اينكه چرا بينايي گاهي وقتها دچار اختلال مي شود و چگونه اين مشكلات بينايي را مي توان اصلاح كرد . نيز به ترتيب بحث خواهد شد .

  صلبيه :

اسكلرا يا صلبيه لاية محافظ خارجي چشم است . همان قسمت سفيد چشم كه ما در آينه مي بينيم ؛ اسلكلرا حفظ ساختار و محافظت از محتويات دروني چشم را بر عهده دارد .

قرنيه :

قرنيه قسمتي از چشم است كه در سطح جلويي چشم قرار گرفته است و مشابه شيشة ساعت مي باشد و بيشترين نقش را در شكستن نورها و ايجاد تمركز تصوير در چشم را دارا است به همين دليل كه كمترين تغيير در سطح قرنيه ،‌باعث بوجود آمدن تغييرات عمده در بينايي فرد مي شود.

قرنيه از سه لايه عمده تشكيل شده است : اپيتليوم كه يك لايه نازك محافظ بيروني است و سلول هاي آن بطور مداوم در حال بازسازي است . و يك لايه نازك بنام لايه بومن در زير آن قرار دارد استروما حجم عمده بافت قرنيه را تشكيل مي دهد و فعاليت خاصي ندارد و آندوتليوم داخلي ترين لايه قرنيه است كه از يك لايه حجرات منظم تشكيل شده و با تنظيم مقدار آب قرنيه شفافيت آن را حفظ مي كند يك لايه بدون حجره شفاف نيز در جلو حجرات آندوتليال بنام پرده و سمت قرار دارد . قطر قرنيه تقريباً به اندازة دوازده ميلي متر و ضخامت آن در مركز در حدود 500 ميكرون و در محيط در حدود 1000 ميكرون است.

عنبيه:

عنبيه بخش رنگي چشم است. عضلات عنبيه اندازة‌ مردمك را تنظيم مي كنند.

 مردمك:

مردمك سوراخي در مركز عنبيه است كه سياه به نظر مي رسد . مردمك مقدار نوري را كه وارد چشم مي شود، تنظيم مي كند. در نور آفتاب كوچك مي شود و نور كمتري را به داخل عبور مي دهد. و در محيط تاريك ، گشاد مي شود تا نور بيشتري را به شبكيه برساند.

عدسي:

عدسي يا لنز كريستالين يك ساختمان شفاف و بدون عروق است كه در پشت مردمك قرار دارد . در حالت عادي عدسي با تغيير شكل خود به وضوح بهتر تصوير اشياء نزديك كمك مي كند. اين پديده تطابق ناميده مي شود . با افزايش سن ، به تدريج كه عدسي سفت مي شود و قابليت ارتجاعي خود را از دست مي دهد قدرت تطابق نيز كمتر مي شود بهمين جهت بيشتر افراد در اواسط دهه چهارم زندگي خود نياز به عينك مطالعه يا عينك دو كانوني پيدا مي كنند . عدسي در افراد بالاي شصت سال ، ممكن است بتدريج شفافيت خود را از دست داده و كدر شود كه كاتارات يا آب مرواريد ناميده ميشود و ممكن است موجب اختلال ديد شخص شود. و به صورت افزايش كه درست لازم است تحت عمل جراحي و كارگذاري لنز داخل چشمي قرار گيرد . جديدترين روش عمل جراحي كاتاراكت با برش كوچك و استفاده از اولتراساند روش نيكونام دارد كه بيماران آنرا هم عمل ليزري مي نامند. ولي با عمل ليزيك متفاوت است .

 زجاجيه :

زجاجيه ماده شفاف ژل مانندي است كه فضاي بين عدسي و شبكيه را پر مي كند اگر كدورت هائي در زجاجيه وجود داشته باشد، شخص ممكن است آنها را به صورت « اجسام شناور» ببيند.

شبكيه :

شبكيه لايه نازكي از بافت عصبي است كه سطح داخلي كره چشم را مي پوشاند . اين لايه بسيار شبيه فيلم در دوربين عكاسي است و نقش آن گرفتن و تبديل آن ها به ايمپالس هاي عصب است .

عصب بينايي:

عصب بينايي تصاوير را از شبكيه به مغز منتقل مي كند.

Comments

Popular Posts