ریس جمهور افغانستان داکتر اشرف غنی

محمداشرف غنی

محمد اشرف غنی

اشرف غنی در دسامبر ۲۰۱۴
سیزدهمین رئیس‌جمهور افغانستان
مشغول به کار
۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴ – تاکنون
معاون رئیس‌جمهور عبدالرشید دوستم
سرور دانش
پس از حامد کرزی
مشاور ارشد و وزیر مالیه
مشغول به کار
ژوئن ۲۰۰۲ – دسامبر ۲۰۰۴
رئیس جمهور حامد کرزی
پس از هدایت امین ارسلا
پیش از انور الحق احدی
اطلاعات شخص
زاده ۲۹ ثور(اردیبهشت) ۱۳۲۸ خورشیدی
۱۹ مهٔ ۱۹۴۹ ‏(۶۸ سال)
ولایت لوگر،  افغانستان
ملیت افغانستان
حزب سیاسی ندارد
همسر(ان) رولا غنی
اقامتگاه کابل
محل
تحصیل دانشگاه کابل
دانشگاه کلمبیا
شغل سیاستمدار
مذهب اسلام، سنی حنفی
جمهوری اسلامی افغانستان

سیاست و حکومت افغانستان

ارکان نظام جمهوری اسلامی افغانستان[نمایش]
دولت[نمایش]
رئیس‌جمهوران[نمایش]
معاونان رئیس جمهور [نمایش]
قوه قانون گذاری[نمایش]
قوه قضایی[نمایش]
فهرست‌های سیاست و حکومت[نمایش]
انتخابات‌
[نمایش]
نمایشبحثویرایش

اشرف غنی (سمت چپ) و عبدالله عبدالله (سمت راست)، دو کاندیدا برای ریاست‌جمهوری افغانستان در انتخابات سال ۱۳۹۳

اشرف غنی و جان اسنو وزیر خزانه داری ایالات متحده در سال ۲۰۰۴
محمداشرف غنی (زاده ۱۳۲۸ در ولایت لوگر) رئیس‌جمهور کنونی افغانستان است. او در دو انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ و ۱۳۹۳ کاندیدا بود و از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ به عنوان وزیر مالیه افغانستان در دولت حامد کرزی فعالیت می‌کرد. اشرف غنی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ افغانستان در رتبه چهارم قرار گرفت و در انتخابات ۱۳۹۳ با ۳۷٫۶ درصد آراء در رتبه دوم قرار دارد و با عبدالله عبدالله در دور دوم این انتخابات به رقابت پرداخت و براساس نتایج اولیه دور دوم توانست ۵۶٫۴۴٪ آراء مردم افغانستان را به خود اختصاص دهد، با این حال اعتراض عبدالله عبدالله به نتیجه انتخابات باعث شد، با موافقت احمدزی کل آراء مأخوذه مورد بازشماری مجدد قرار گیرد که سرانجام با امضای توافقنامه تشکیل دولت وحدت ملی میان دو نامزد، اشرف غنی احمد زی به عنوان رئیس جمهور جمهوری اسلامی افغانستان و عبدالله عبدالله به عنوان رئیس اجراییه تعیین شد.[۱] ماهنامه پروسپکت نیز در سال ۲۰۱۳ وی را در رتبه دوم فهرست متفکران دنیا قرار داد.[۲]
محتویات [نهفتن]
۱ خانواده
۲ تحصیلات
۳ کار در بانک جهانی
۴ بازگشت به افغانستان
۵ انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۳ افغانستان
۶ منابع
۷ پیوند به بیرون
خانواده[ویرایش]
اشرف غنی از پشتون‌های قبیلهٔ احمدزی است. وی در ماه ثور ۱۳۲۸ در ولایت لوگر در جنوب کابل به دنیا آمد. پدرش شاه‌پسند نام داشت و بنا بر برخی گزارش‌ها در جوانی کارمند یک شرکت حمل‌ونقل در کابل بود و در دهه ۱۹۸۰ کار حمل‌ونقل را با تعدادی کامیون در پاکستان ادامه می‌داد. مادرش کوکبه (ملقب به ضیاگل) نام داشت و دختر احمدعلی لودین (لودین یکی از اقوام پشتون در افغانستان است که اکثر در لوگر و شرق افغانستان اقامت دارند تعدادی نیز در مناطق جنوب غربی و هرات نیز مسکن گزین شده‌اند و به زبان فارسی تکلم می‌کنند) بود.
تحصیلات[ویرایش]
وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در کابل گذراند و برای تحصیلات دانشگاهی به لبنان رفته و در دانشگاه آمریکایی بیروت و در رشته علوم سیاسی[۳] ادامه تحصیل داد و در همان‌جا با رولا همسر آینده‌اش آشنا شد و با این دختر لبنانی مسیحی ازدواج کرد.
وی در سال ۱۹۷۷ برای تدریس در رشته مردم‌شناسی به افغانستان بازگشت اما پس از قبولی در یک بورسیه تحصیلی برای ادامه تحصیل به دانشگاه کلمبیا در نیویورک رفت اما یک سال بعد در پی به قدرت رسیدن حزب دمکراتیک خلق در افغانستان بسیاری از اعضای خانواده او به زندان افتادند. غنی در آمریکا ماندگار شد و مدرک دکترای خود را در رشتهٔ انسان‌شناسی فرهنگی را از دانشگاه کلمبیا دریافت کرد. رساله دکترای وی «تولید و تسلط: افغانستان، ۱۹۰۱–۱۷۴۷»[۴] نام داشت. وی همچنین دارای دو مدرک دکتری افتخاری یکی از طرف دانشگاه سکرانتن ایالات متحده آمریکا «در سال ۲۰۰۷» و دیگری از طرف دانشگاه گیلف کانادا «در سال ۲۰۰۸» می‌باشد.[۳] دو فرزند غنی و رولا با نام‌های مریم و طارق در آمریکا به دنیا آمده‌اند و در نتیجه تمام آن‌ها شهروند آمریکا نیز محسوب می‌شوند.
کار در بانک جهانی[ویرایش]
اشرف غنی پس از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۹۸۳ برای تدریس در دانشگاه برکلی کالیفرنیا دعوت شد و از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۱ مدرس دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا بود و در این دوره معمولاً به عنوان کارشناس در برنامه‌های بخش فارسی و پشتوی رادیو بی‌بی‌سی حضور پیدا می‌کرد. وی از سال ۱۹۹۱ به عنوان مردم‌شناس راهنما به کار در بانک جهانی مشغول شد. کار او مشاوره در مورد ابعاد انسانی برنامه‌های اقتصادی بود و در برنامه‌های بانک جهانی در آسیای شرقی، جنوب آسیا، روسیه، چین و هند شر

Comments

Popular Posts